بیانات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات
1-مشاركت
عمومی در این انتخابات مهمتر از هر چیز دیگر است چرا كه نشاندهندة
همبستگی ملی است و همبستگی ملی نیز كشور را در مقابل هرتوطئهای مصون
میسازد, اما انتخاب نامزد اصلح نیز در میان نامزدهای صالحی كه صلاحیت آنها
تایید میشود, دارای اهمیت فراوانی است.
هنر مردم این است كه در انتخابات كسی را برگزینند كه به فكر دین و دنیا و فرهنگ ملت باشد و بتواند بار عظیم پیگیری اهداف مادی و معنوی نظام را بر دوش گیرد كه این امر خطیر, از عهده كسی برمیآید كه با نشاط, پرحوصله, با همت, مقتدر و هوشمند باشد.
هنر مردم این است كه در انتخابات كسی را برگزینند كه به فكر دین و دنیا و فرهنگ ملت باشد و بتواند بار عظیم پیگیری اهداف مادی و معنوی نظام را بر دوش گیرد كه این امر خطیر, از عهده كسی برمیآید كه با نشاط, پرحوصله, با همت, مقتدر و هوشمند باشد.
3- ملتی به موفقیت دست پیدا میكند كه از اراده و عزم راسخ خود كم نگذارد و بتواند با قدرت تمام و با وحدت كلمه این راه را طی كند. چنین ملتی پیروز است. شما هم بحمدالله تا امروز پیروز شدهاید؛ بعد از این هم انشاءالله پیروز خواهید شد.
انتخابات از افتخارات اسلام
... انتخابات نماد حركت اسلامى در كشور ماست. انتخابات، هدیهى اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حكومت اسلامى به روش انتخاباتى را به ما یاد داد. حكومت اسلامى در ذهنها و خاطرهها به شكل خلافتهاى موروثى به یادگار مانده بود؛ خیال مىكردند حكومت اسلامى یعنى مثل خلافت بنىامیه و بنىعباس یا خلافت تركان عثمانى؛ یك نفر با نام و شكل ظاهرى خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم كه از دنیا مىرود، یك نفر را به جاى خود معین كند. در ذهن مردم دنیا، حكومت اسلامى به این شكل تصویر مىشد؛ كه بزرگترین اهانت به اسلام و حكومت اسلامى بود. امام، حكومت اسلامىِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را - كه لبّ اسلام است - بار دیگر براى مردم ما معنا كرد و در جامعهى ما تحقق بخشید.
امروز در كشور ما مسئولانِ سطوح مختلف بهوسیلهى مردم انتخاب شدهاند؛ یا مستقیم یا غیرمستقیم. مسئول انتصابى، مسئولیت موروثى، مسئولیت به خاطر پول و چیزهاى مادى و دنیوى، در نظام جمهورى اسلامى نداریم. انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات مجلس شوراى اسلامى، انتخابات خبرگان تعیین رهبرى، و انتخابات شوراى شهر جزو افتخارات ملت ایران، جزو افتخارات اسلام، و جزو افتخارات شخص امام است. قانون اساسى ما با تعیین موارد این انتخابهاى حساس و سرنوشتسازِ مقطعى توانسته است در دنیاى اسلام، ذهنها و فكرهاى مؤمن و روشن و تحولخواه را به خود جذب كند.
مبناى مردمسالارى دینى با مبناى دمكراسى غربى متفاوت است. مردمسالارى دینى - كه مبناى انتخابات ماست و برخاستهى از حق و تكلیف الهىِ انسان است - صرفاً یك قرارداد نیست. همه ى انسانها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است كه انتخابات را در كشور و نظام جمهورى اسلامى معنا مىكند. این، بسیار پیشرفته تر و معنادارتر و ریشه دارتر از چیزى است كه امروز در لیبرال دمكراسى غربى وجود دارد؛ این از افتخارات ماست؛ این را باید حفظ كرد.
... انتخابات نماد حركت اسلامى در كشور ماست. انتخابات، هدیهى اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حكومت اسلامى به روش انتخاباتى را به ما یاد داد. حكومت اسلامى در ذهنها و خاطرهها به شكل خلافتهاى موروثى به یادگار مانده بود؛ خیال مىكردند حكومت اسلامى یعنى مثل خلافت بنىامیه و بنىعباس یا خلافت تركان عثمانى؛ یك نفر با نام و شكل ظاهرى خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم كه از دنیا مىرود، یك نفر را به جاى خود معین كند. در ذهن مردم دنیا، حكومت اسلامى به این شكل تصویر مىشد؛ كه بزرگترین اهانت به اسلام و حكومت اسلامى بود. امام، حكومت اسلامىِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را - كه لبّ اسلام است - بار دیگر براى مردم ما معنا كرد و در جامعهى ما تحقق بخشید.
امروز در كشور ما مسئولانِ سطوح مختلف بهوسیلهى مردم انتخاب شدهاند؛ یا مستقیم یا غیرمستقیم. مسئول انتصابى، مسئولیت موروثى، مسئولیت به خاطر پول و چیزهاى مادى و دنیوى، در نظام جمهورى اسلامى نداریم. انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات مجلس شوراى اسلامى، انتخابات خبرگان تعیین رهبرى، و انتخابات شوراى شهر جزو افتخارات ملت ایران، جزو افتخارات اسلام، و جزو افتخارات شخص امام است. قانون اساسى ما با تعیین موارد این انتخابهاى حساس و سرنوشتسازِ مقطعى توانسته است در دنیاى اسلام، ذهنها و فكرهاى مؤمن و روشن و تحولخواه را به خود جذب كند.
مبناى مردمسالارى دینى با مبناى دمكراسى غربى متفاوت است. مردمسالارى دینى - كه مبناى انتخابات ماست و برخاستهى از حق و تكلیف الهىِ انسان است - صرفاً یك قرارداد نیست. همه ى انسانها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است كه انتخابات را در كشور و نظام جمهورى اسلامى معنا مىكند. این، بسیار پیشرفته تر و معنادارتر و ریشه دارتر از چیزى است كه امروز در لیبرال دمكراسى غربى وجود دارد؛ این از افتخارات ماست؛ این را باید حفظ كرد.
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (ره) 14/3/1384
حضور در انتخابات هم حق مردم وهم تکلیفی بر دوش آنها
تكیه نظام به آراء مردم، یكى از میدانهایى است كه مردم در آن نقش دارند. حضور مردم و اعتقاد به آنها باید در اینجا خود را نشان دهد. در قانون اساسى ما و در تعالیم و راهنماییهاى امام، همیشه بر این نكته تأكید شده است كه نظام بدون حمایت و رأى و خواست مردم، در حقیقت هیچ است. باید با اتّكاء به رأى مردم، كسى بر سر كار بیاید. باید با اتّكاء به اراده مردم، نظام حركت كند. انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات دیگر، مظاهر حضور رأى و اراده و خواست مردم است. این یكى از عرصههاست. لذا امام بزرگوار، هم در دوران حیات خود بهشدّت به این عنصر در این عرصه پایبند باقى ماند و هم در وصیّتنامه خود آن را منعكس و به مردم و مسئولان توصیه كرد. در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخابهایى كه مىكنند، هم حقّ مردم است، هم تكلیفى بر دوش آنهاست. در نظام اسلامى، مردم تعیینكنندهاند. این هم از اسلام سرچشمه مىگیرد
تكیه نظام به آراء مردم، یكى از میدانهایى است كه مردم در آن نقش دارند. حضور مردم و اعتقاد به آنها باید در اینجا خود را نشان دهد. در قانون اساسى ما و در تعالیم و راهنماییهاى امام، همیشه بر این نكته تأكید شده است كه نظام بدون حمایت و رأى و خواست مردم، در حقیقت هیچ است. باید با اتّكاء به رأى مردم، كسى بر سر كار بیاید. باید با اتّكاء به اراده مردم، نظام حركت كند. انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات دیگر، مظاهر حضور رأى و اراده و خواست مردم است. این یكى از عرصههاست. لذا امام بزرگوار، هم در دوران حیات خود بهشدّت به این عنصر در این عرصه پایبند باقى ماند و هم در وصیّتنامه خود آن را منعكس و به مردم و مسئولان توصیه كرد. در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخابهایى كه مىكنند، هم حقّ مردم است، هم تكلیفى بر دوش آنهاست. در نظام اسلامى، مردم تعیینكنندهاند. این هم از اسلام سرچشمه مىگیرد
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره) 14/3/1380
جمهوری اسلامی مردم سالاری تمام عیار
امروز نظام جمهورى اسلامى - كه یك نظام دینى است و قواعد و اصول و پایههاى ارزشى آن از دین سرچشمه مىگیرد - یك نظام مردمسالار به تمام معناست و در هیچیك از كشورهاى اسلامى، مردمسالارى به شكل وسیعى كه در جمهورى اسلامى هست، وجود ندارد. البته این حقیقت براى جبهه دشمنان تلخ است. آنها حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دمكراسى روى یك عَلَم برافراشته مىشود. سعى آنها این است كه بین مردمسالارى و دین فاصله ایجاد كنند؛ لذا واقعیت نظام جمهورى اسلامى رنجشان مىدهد. براى اینكه بتوانند افكار عمومى دنیا را از این حقیقت درخشان منحرف كنند، با وسایل تبلیغاتى و ابزارها و عمّال تبلیغاتىِ خود، ملّت ایران را به دمكراسى دعوت مىكنند! این یكى از طنزهاى بزرگِ امروز ما و این نقطه تاریخ است. همان كسانىكه نظام طاغوتى شاه، نظام استبدادى دوران پهلوى، كودتاهاى نظامى و نظامهاى هیچ از دمكراسى نفهمیده و نشناخته را مورد قبول و تصدیق قرار مىدهند، نظام جمهورى اسلامى را كه در طول بیستوچهار سال عمرش، بیست و چند انتخابات در آن برگزار شده و از رهبرى تا ریاست جمهورى تا نمایندگان مجلس و اركان نظام آن، با واسطه و بىواسطه، به انتخاب مردم سرِ كار مىآیند و مردم آنها را مىشناسند و مىپسندند و انتخاب مىكنند، به دمكراسى و مردم سالارى دعوت مىكنند! این در حالى است كه مردمسالارى و میل مردم به شركت در انتخاب مسئولان، مثل كشور ما، در خود امریكا - كه دشمنان ما و قدرتهاى گزافه گوى امریكایى، از پشت بلندگوهاى خود، ملت ما و ما را مخاطب قرار مىدهند - وجود ندارد. رئیسجمهورِ امروز امریكا برخلاف قواعد مردمسالارىِ كشورش سرِ كار آمده است؛ این را همه مىدانند. آنها با نظامهاى استبدادى كنار مىآیند، چون تسلیم هستند؛ با نظامهایى كه بر اثر كودتا بهوجود آمدهاند، كنار مىآیند، چون مطیع هستند؛ اما نظام اسلامى را چون معتقد به استقلال و متّكى بر ارزشهاى خود است و حاضر نیست سلطه آنها را بپذیرد، مورد انتقاد قرار مىدهند و به آن، تهمت استبداد و دیكتاتورى مىزنند، كه مناسب خودشان است.
امروز همه تلاش جبهه دشمنان اسلام بر این متمركز است كه نهضت بیدارى اسلامى را در دنیا از بین ببرند. از همهجا هم بیشتر روى ملت و كشور ایران تكیه مىكنند و متمركزند؛ چون ملت ایران به دنیا الگو داد و با افكار خود و مفاهیم جدیدى كه در دنیا براى مسلمانان مطرح نمود و با جهاد جانانهاى كه كرد و با شجاعتى كه مرد و زن و جوان و پیر ایرانى در دوران بیست و چهار ساله عمر انقلاب از خود نشان دادند، توانست ملتهاى مسلمان را به خود متوجّه كند و موج بیدارى اسلامى را در كشورهاى اسلامى به وجود آورد. از اینروست كه لذا با این كانون مركزىِ بیدارى اسلام از همهجا و از همیشه دشمنترند. این دشمنى را با غرضورزیها، با اِعمال خباثت، با تبلیغات دروغین و با تندخوییهاى خشمگینانه نشان مىدهند؛ هدف هم این است كه ملت ایران و مسئولان را مرعوب كنند و همه را بترسانند؛ از تجربههاى ناموفّق خودشان كه موجب غرور آنها شده است، استفاده كنند براى اینكه یك ملت به این عظمت و یك انقلاب و نظام به این استحكام را در مقابل خودشان وادار به عقب نشینى كنند.
امروز نظام جمهورى اسلامى - كه یك نظام دینى است و قواعد و اصول و پایههاى ارزشى آن از دین سرچشمه مىگیرد - یك نظام مردمسالار به تمام معناست و در هیچیك از كشورهاى اسلامى، مردمسالارى به شكل وسیعى كه در جمهورى اسلامى هست، وجود ندارد. البته این حقیقت براى جبهه دشمنان تلخ است. آنها حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دمكراسى روى یك عَلَم برافراشته مىشود. سعى آنها این است كه بین مردمسالارى و دین فاصله ایجاد كنند؛ لذا واقعیت نظام جمهورى اسلامى رنجشان مىدهد. براى اینكه بتوانند افكار عمومى دنیا را از این حقیقت درخشان منحرف كنند، با وسایل تبلیغاتى و ابزارها و عمّال تبلیغاتىِ خود، ملّت ایران را به دمكراسى دعوت مىكنند! این یكى از طنزهاى بزرگِ امروز ما و این نقطه تاریخ است. همان كسانىكه نظام طاغوتى شاه، نظام استبدادى دوران پهلوى، كودتاهاى نظامى و نظامهاى هیچ از دمكراسى نفهمیده و نشناخته را مورد قبول و تصدیق قرار مىدهند، نظام جمهورى اسلامى را كه در طول بیستوچهار سال عمرش، بیست و چند انتخابات در آن برگزار شده و از رهبرى تا ریاست جمهورى تا نمایندگان مجلس و اركان نظام آن، با واسطه و بىواسطه، به انتخاب مردم سرِ كار مىآیند و مردم آنها را مىشناسند و مىپسندند و انتخاب مىكنند، به دمكراسى و مردم سالارى دعوت مىكنند! این در حالى است كه مردمسالارى و میل مردم به شركت در انتخاب مسئولان، مثل كشور ما، در خود امریكا - كه دشمنان ما و قدرتهاى گزافه گوى امریكایى، از پشت بلندگوهاى خود، ملت ما و ما را مخاطب قرار مىدهند - وجود ندارد. رئیسجمهورِ امروز امریكا برخلاف قواعد مردمسالارىِ كشورش سرِ كار آمده است؛ این را همه مىدانند. آنها با نظامهاى استبدادى كنار مىآیند، چون تسلیم هستند؛ با نظامهایى كه بر اثر كودتا بهوجود آمدهاند، كنار مىآیند، چون مطیع هستند؛ اما نظام اسلامى را چون معتقد به استقلال و متّكى بر ارزشهاى خود است و حاضر نیست سلطه آنها را بپذیرد، مورد انتقاد قرار مىدهند و به آن، تهمت استبداد و دیكتاتورى مىزنند، كه مناسب خودشان است.
امروز همه تلاش جبهه دشمنان اسلام بر این متمركز است كه نهضت بیدارى اسلامى را در دنیا از بین ببرند. از همهجا هم بیشتر روى ملت و كشور ایران تكیه مىكنند و متمركزند؛ چون ملت ایران به دنیا الگو داد و با افكار خود و مفاهیم جدیدى كه در دنیا براى مسلمانان مطرح نمود و با جهاد جانانهاى كه كرد و با شجاعتى كه مرد و زن و جوان و پیر ایرانى در دوران بیست و چهار ساله عمر انقلاب از خود نشان دادند، توانست ملتهاى مسلمان را به خود متوجّه كند و موج بیدارى اسلامى را در كشورهاى اسلامى به وجود آورد. از اینروست كه لذا با این كانون مركزىِ بیدارى اسلام از همهجا و از همیشه دشمنترند. این دشمنى را با غرضورزیها، با اِعمال خباثت، با تبلیغات دروغین و با تندخوییهاى خشمگینانه نشان مىدهند؛ هدف هم این است كه ملت ایران و مسئولان را مرعوب كنند و همه را بترسانند؛ از تجربههاى ناموفّق خودشان كه موجب غرور آنها شده است، استفاده كنند براى اینكه یك ملت به این عظمت و یك انقلاب و نظام به این استحكام را در مقابل خودشان وادار به عقب نشینى كنند.
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهاردهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى(ره) 14/3/1382
نظام جمهوری اسلامی، نظامی مستحکم و مردمی
در كشور ما، انقلاب از روز اول، همهی نقشها در همهی امور را به مردم دادهاست. یعنی مجلس را ـ كه محل قانونگذاری است ـ مردم تشكیل میدهند و نمایندگان مردم به آن جا میروند و هیچكس هم حق ندارد نمایندهای را به مردم تحمیل كند. یك نفر نماینده هم از این دویست و هفتاد نفر، بدون آرای مردم به مجلس نمیآید. رئیس جمهور را ـ كه مجری امور و مدیر و رئیس ادارهی كشور است ـ مردم با آرای خودشان انتخاب میكنند. هر كسی را كه دلشان خواست، انتخاب میكنند. اختیار با مردم است.
این وضعی كه انتخابات ریاست جمهوری در ایران دارد، حتی در كشورهای دموكراتیك غرب هم این وضعیت نیست; چون در آن كشورها، احزاب در مقابل هم صفآرایی میكنند و هر حزبی، اسم كسی را به عنوان كاندیدا ذكر میكند. مردمی كه به آن كس رأی میدهند، در حقیقت به آن حزب رأی میدهند و خیلیها آن كس را اصلا نمیشناسند. به هر جهتی طرفدار این حزبند و انگیزههای گوناگون اقتصادی و سیاسی و غیرسیاسی موجب میشود كه طرفدار فلان حزب باشند و به خاطر طرفداری آن حزب، به كاندیدای آن تشكیلات رأی میدهند و خود آن كاندیدا را هم اصلا نمیشناسند.
در ایران، اینگونه نیست. در ایران، یكایك كسانی كه كاغذ رأی را در صندوق میاندازند، آن شخص را میشناسند و به عنوان رئیس جمهور به او رأی میدهند...
نتیجه این است كه نظام، نظام مستحكمی است; زیرا كه مردمی میباشد. آنچیزی كه بهوسیلهی ابرقدرتها قابل از بین رفتن است، عبارت از حكومتی است كه به مردم متكی نیست. آن چیزی كه به وسیلهی عوامل سازمان جاسوسی امریكا، در یك كشور قابل برداشتن و گذاشتن است، حكومت یا دولتی است كه با مردم رابطهای نداشته باشد و پشتوانهی عظیم قوی مردمی، پشت سرش نباشد. حكومتی كه دشمن خارجی میتواند چهار نفر را علیه آن به كودتا وادار و تحریك بكند، حكومتی است كه روی تخت حكومت نشسته، اما مردم به او وصل نیستند. مردم برای خودشان میروند و او برای خودش حركت میكند.
نظامی كه در آن حاكم ـ چه رهبر، چه ریاست جمهوری، چه ریاست قوهی قضاییه، چه مجلس شورای اسلامی ـ متكی و متصل به مردم و مورد علاقه و پشتیبانی و حمایت آنهاست، نظام جمهوری اسلامی است كه نه امریكا و متحدانش و نه شرق و غرب ـ آن روزی كه دو قدرت بزرگ در دنیا وجود داشت ـ و نه هیچ قدرتی قادر نیست این نظام و حكومت را متلاشی و بلكه متزلزل كند.
در كشور ما، انقلاب از روز اول، همهی نقشها در همهی امور را به مردم دادهاست. یعنی مجلس را ـ كه محل قانونگذاری است ـ مردم تشكیل میدهند و نمایندگان مردم به آن جا میروند و هیچكس هم حق ندارد نمایندهای را به مردم تحمیل كند. یك نفر نماینده هم از این دویست و هفتاد نفر، بدون آرای مردم به مجلس نمیآید. رئیس جمهور را ـ كه مجری امور و مدیر و رئیس ادارهی كشور است ـ مردم با آرای خودشان انتخاب میكنند. هر كسی را كه دلشان خواست، انتخاب میكنند. اختیار با مردم است.
این وضعی كه انتخابات ریاست جمهوری در ایران دارد، حتی در كشورهای دموكراتیك غرب هم این وضعیت نیست; چون در آن كشورها، احزاب در مقابل هم صفآرایی میكنند و هر حزبی، اسم كسی را به عنوان كاندیدا ذكر میكند. مردمی كه به آن كس رأی میدهند، در حقیقت به آن حزب رأی میدهند و خیلیها آن كس را اصلا نمیشناسند. به هر جهتی طرفدار این حزبند و انگیزههای گوناگون اقتصادی و سیاسی و غیرسیاسی موجب میشود كه طرفدار فلان حزب باشند و به خاطر طرفداری آن حزب، به كاندیدای آن تشكیلات رأی میدهند و خود آن كاندیدا را هم اصلا نمیشناسند.
در ایران، اینگونه نیست. در ایران، یكایك كسانی كه كاغذ رأی را در صندوق میاندازند، آن شخص را میشناسند و به عنوان رئیس جمهور به او رأی میدهند...
نتیجه این است كه نظام، نظام مستحكمی است; زیرا كه مردمی میباشد. آنچیزی كه بهوسیلهی ابرقدرتها قابل از بین رفتن است، عبارت از حكومتی است كه به مردم متكی نیست. آن چیزی كه به وسیلهی عوامل سازمان جاسوسی امریكا، در یك كشور قابل برداشتن و گذاشتن است، حكومت یا دولتی است كه با مردم رابطهای نداشته باشد و پشتوانهی عظیم قوی مردمی، پشت سرش نباشد. حكومتی كه دشمن خارجی میتواند چهار نفر را علیه آن به كودتا وادار و تحریك بكند، حكومتی است كه روی تخت حكومت نشسته، اما مردم به او وصل نیستند. مردم برای خودشان میروند و او برای خودش حركت میكند.
نظامی كه در آن حاكم ـ چه رهبر، چه ریاست جمهوری، چه ریاست قوهی قضاییه، چه مجلس شورای اسلامی ـ متكی و متصل به مردم و مورد علاقه و پشتیبانی و حمایت آنهاست، نظام جمهوری اسلامی است كه نه امریكا و متحدانش و نه شرق و غرب ـ آن روزی كه دو قدرت بزرگ در دنیا وجود داشت ـ و نه هیچ قدرتی قادر نیست این نظام و حكومت را متلاشی و بلكه متزلزل كند.
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 20/11/1368
انتخابات هم حق مردم و هم یک وظیفه ملی
کشور ما متكى به آراء مردم است. علت اینكه دشمنان ملت و طمعورزان به این آب و خاك نتوانستهاند در طول بیستوشش سال گذشته گزندى وارد كنند، حضور و اراده و مشاركت مردم در صحنههاى مختلف بوده است. راهپیمایىهاى شما در بیستودوم بهمن یا در روز قدس و شركت شما در انتخاباتهاى گوناگونِ سالهاى گذشته، این كشور را بیمه كرده است. مشاركت در سرنوشت كشور علاوه بر اینكه در اداره و تعیین مدیریت كشور نقش دارد، در خنثى كردن دشمنىِ دشمنان هم بزرگترین نقش را ایفا مىكند.
نكتهى بعد این است كه انتخابات، هم حق ملت است، هم یك وظیفهى ملى است. نظام جمهورى اسلامى نظامهاى انتصابىِ قدرتها را نسخ كرد و انتخاب مردم را در مدیریت كشور داراى نقش كرد. این حق آحاد ملت است كه بتوانند انتخاب كنند و در تعیین مدیر كشور داراى نقش باشند. از سوى دیگر وظیفه هم هست؛ به این خاطر كه این شركت مىتواند روح نشاط و احساس مسئولیت را همیشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان این ملت بكشد. انتخابات فقط یك وظیفه نیست، فقط یك حق هم نیست؛ هم حق شماست، هم وظیفهى عمومى است.
نكتهى بعدى این است كه انتخابات ریاستجمهورىِ امسال نسبت به سایر انتخاباتها اهمیت بیشترى هم دارد؛ و آن بهخاطر این است كه در سال 1384 برنامهى چهارم توسعه و پیشرفت كشور آغاز مىشود. این اولین برنامه در طول مدت اجراى سند چشمانداز بیست ساله است. امروز كشور ما به حول و قوهى الهى به این توانایى و قدرت رسیده است كه بتواند آیندهى بیست سالهى ایران را طراحى كند و چشمانداز روشنى براى این مدت در جهت اهداف والا و حقوق طبیعى و شایستهى این ملت ترسیم كند. این مدت بیست ساله، یعنى چهار برنامهى پنج ساله. اولین برنامه، امسال آغاز خواهد شد. در آغاز برنامه، یك مدیریت كارآمد، با كفایت و پُرنشاط باید سر كار باشد تا بتواند سازههاى این برنامه را مستحكم و استوار كند و پایههاى این برنامه را بهطور عمیق و محكم پىریزى كند. اهمیت این انتخابات در این است كه ملت ایران مىخواهد مدیرى را انتخاب كند كه بتواند موانع اجراى برنامه را از سر راه ملت ایران بردارد؛ مثل بولدوزرى كه موانع را برمىدارد تا جادهاى را صاف كند.
یك انسان قوى، با كفایت، داراى نشاط و شادابى و شوق به كار و احساس مسئولیت خواهد توانست حركت بیست ساله به سمت چشمانداز را - كه امسال این شروع انجام مىگیرد - با قوت و قدرت آغاز كند. مدیرى كه ملت ایران در انتخابات برخواهد گزید، شروعكننده است؛ در واقع وارد كنندهى كشور در یك دورهى جدید و در یك حركت تازه به سمت همان چیزهایى است كه ملت ایران به آن احتیاج دارد. در طول سالهاى گذشته، از بعد از جنگ تا امروز، كارهاى فراوانى در این كشور انجام شده؛ هر كس انكار كند، بىانصافى كرده است. ساخت زیربناهاى كشور، كارهاى عمرانى فراوان، پیشرفتهاى علمى و فناورى؛ بنابراین در همهى زمینهها كار شده است.
آنچه امروز مهم است، این است كه همهى بناهاى رفیعى كه در طول این مدت بهوجود آمده و ساخته شده است، تأثیر خود را در واقعِ زندگى مردم نشان دهد؛ آب عظیمى كه پشت این سد متراكم شده و بهوجود آمده است، به مزرعهى زندگى مردم راه پیدا كند و نتایج این تلاشها سر سفرهى مردم و در زندگى آنها دیده شود؛ این كار بزرگى است؛ این برداشتن موانع از سر راه را مىطلبد. تعیین مدیریت قدرتمند و توانایى به این ترتیب، جزو كارهاى امسال ملت ایران است.
کشور ما متكى به آراء مردم است. علت اینكه دشمنان ملت و طمعورزان به این آب و خاك نتوانستهاند در طول بیستوشش سال گذشته گزندى وارد كنند، حضور و اراده و مشاركت مردم در صحنههاى مختلف بوده است. راهپیمایىهاى شما در بیستودوم بهمن یا در روز قدس و شركت شما در انتخاباتهاى گوناگونِ سالهاى گذشته، این كشور را بیمه كرده است. مشاركت در سرنوشت كشور علاوه بر اینكه در اداره و تعیین مدیریت كشور نقش دارد، در خنثى كردن دشمنىِ دشمنان هم بزرگترین نقش را ایفا مىكند.
نكتهى بعد این است كه انتخابات، هم حق ملت است، هم یك وظیفهى ملى است. نظام جمهورى اسلامى نظامهاى انتصابىِ قدرتها را نسخ كرد و انتخاب مردم را در مدیریت كشور داراى نقش كرد. این حق آحاد ملت است كه بتوانند انتخاب كنند و در تعیین مدیر كشور داراى نقش باشند. از سوى دیگر وظیفه هم هست؛ به این خاطر كه این شركت مىتواند روح نشاط و احساس مسئولیت را همیشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان این ملت بكشد. انتخابات فقط یك وظیفه نیست، فقط یك حق هم نیست؛ هم حق شماست، هم وظیفهى عمومى است.
نكتهى بعدى این است كه انتخابات ریاستجمهورىِ امسال نسبت به سایر انتخاباتها اهمیت بیشترى هم دارد؛ و آن بهخاطر این است كه در سال 1384 برنامهى چهارم توسعه و پیشرفت كشور آغاز مىشود. این اولین برنامه در طول مدت اجراى سند چشمانداز بیست ساله است. امروز كشور ما به حول و قوهى الهى به این توانایى و قدرت رسیده است كه بتواند آیندهى بیست سالهى ایران را طراحى كند و چشمانداز روشنى براى این مدت در جهت اهداف والا و حقوق طبیعى و شایستهى این ملت ترسیم كند. این مدت بیست ساله، یعنى چهار برنامهى پنج ساله. اولین برنامه، امسال آغاز خواهد شد. در آغاز برنامه، یك مدیریت كارآمد، با كفایت و پُرنشاط باید سر كار باشد تا بتواند سازههاى این برنامه را مستحكم و استوار كند و پایههاى این برنامه را بهطور عمیق و محكم پىریزى كند. اهمیت این انتخابات در این است كه ملت ایران مىخواهد مدیرى را انتخاب كند كه بتواند موانع اجراى برنامه را از سر راه ملت ایران بردارد؛ مثل بولدوزرى كه موانع را برمىدارد تا جادهاى را صاف كند.
یك انسان قوى، با كفایت، داراى نشاط و شادابى و شوق به كار و احساس مسئولیت خواهد توانست حركت بیست ساله به سمت چشمانداز را - كه امسال این شروع انجام مىگیرد - با قوت و قدرت آغاز كند. مدیرى كه ملت ایران در انتخابات برخواهد گزید، شروعكننده است؛ در واقع وارد كنندهى كشور در یك دورهى جدید و در یك حركت تازه به سمت همان چیزهایى است كه ملت ایران به آن احتیاج دارد. در طول سالهاى گذشته، از بعد از جنگ تا امروز، كارهاى فراوانى در این كشور انجام شده؛ هر كس انكار كند، بىانصافى كرده است. ساخت زیربناهاى كشور، كارهاى عمرانى فراوان، پیشرفتهاى علمى و فناورى؛ بنابراین در همهى زمینهها كار شده است.
آنچه امروز مهم است، این است كه همهى بناهاى رفیعى كه در طول این مدت بهوجود آمده و ساخته شده است، تأثیر خود را در واقعِ زندگى مردم نشان دهد؛ آب عظیمى كه پشت این سد متراكم شده و بهوجود آمده است، به مزرعهى زندگى مردم راه پیدا كند و نتایج این تلاشها سر سفرهى مردم و در زندگى آنها دیده شود؛ این كار بزرگى است؛ این برداشتن موانع از سر راه را مىطلبد. تعیین مدیریت قدرتمند و توانایى به این ترتیب، جزو كارهاى امسال ملت ایران است.
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در صحن رضوی 1/1/1384
صحنه انتخابات یکی از جدی ترین و پر شورترین صحنه های مشارکت عمومی مردم امسال،
سال تجدید انتخابات ریاست جمهورى است؛ این هم مقطع بسیار مهمى است. هر
انتخاباتى براى ملت ما و فضاى عمومى كشور مثل نسیمى است كه فضا را تغییر
مىدهد و معطر مىكند؛ هواى تازهیى در فضاى كشور به وجود مىآورد و
امیدهاى تازهیى در دلها برمىانگیزد. صحنهى انتخابات - بخصوص انتخابات ریاست جمهورى - یكى از جدىترین و پُرشورترین و
پُرجاذبهترین صحنههاى مشاركت عمومى مردم است.
براى ملت ما این انتخابات مهم است؛ همچنان كه براى دشمنان ما هم این انتخابات مهم است. از چند ماه قبل برنامههاى تبلیغاتى دشمنان روى انتخابات ریاست جمهورى در 27 خرداد متمركز شده. آنچه آنها دربارهى انتخابات مىخواهند، درست نقطهى مقابلِ چیزى است كه منافع ملى كشور و ملت ما آن را مىطلبد. آنها مىخواهند انتخابات بىرونق باشد و مردم در انتخابات شركت نكنند. آنها مىخواهند انتخابات، اطمینان و اعتمادى را در مردم بهوجود نیاورد. امروز تبلیغاتِ تبلیغاتچىهاى خارجى روى این نقطهها متمركز است؛ مردم را نسبت به انتخابات دلسرد، بىاعتماد و بىاعتنا كنند؛ درست نقطهى مقابلِ آن چیزى كه براى ملت و كشور ما مهم است.
انتخابات مىتواند براى كشور و ملت ما یك وسیلهى مصونیت و یك نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایى كشور را در مقابلهى با چالشهاى گوناگون جهانى، از گذشته مستحكمتر كند. انتخابات مىتواند نظام جمهورى اسلامى را جوانتر از آنچه هست، بكند. انتخابات پُرشور از سوى مردم مىتواند روز نویى را براى آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنهى خارجى و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنهى داخلى، و هم براى پیشرفت كشور، یكى از مهمترین و اساسىترین رویدادهاست. دشمن مىخواهد انتخابات نباشد. اگر مىتوانستند روى مردم و یا گروههاى سیاسى اثر بگذارند، كارى مىكردند كه اصلاً انتخابات برگزار نشود؛ كارى كه در انتخابات مجلس هفتم مىخواستند انجام دهند و مایل بودند اساساً انتخابات برگزار نشود.
اینكه یك نظام اسلامى - نظامى زیر پرچم توحید و دین - مىتواند مردم سالارى را به شكل آشكار و واضح و با زبان گویا در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد، درست عكس تبلیغات استكبارىِ دنیاى لیبرال دمكراسى است. آنها مىخواهند بگویند مردم سالارى منحصر در ماست. نمىتوانند این را تحمل كنند كه یك نظام اسلامى و دینى، با ارزشهاى والاى ایمانىِ خود بتواند مردم سالارى را اینطور نهادینه كند. در طول بیستوپنج سال، حداقل بیستوپنج انتخابات در این كشور برگزار شده است و مردم پاى صندوقها رفتهاند و گزینهها و خواست خودشان را تحقق بخشیدهاند و مسئولان را خودشان انتخاب كردهاند. بنابراین انتخابات ریاست جمهورى بسیار مهم است.
انتخابات دارد نزدیك مىشود. مردم باید آگاهانه پاى صندوقهاى رأى بروند و انتخاب كنند. همانطور كه عرض كردیم، انتخابات جلوهى بسیار زیبا و جذاب مشاركت عمومى است؛ مؤثرترین وسیله براى این است كه هر فردى بتواند آرمانها و خواستها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایى قرار دهد و آن را به تحقق نزدیك كند. اگر كسى را طبق آرمانها و آرزوهاى خودتان انتخاب كردید، این امكان كه آن آرزوها تحقق پیدا كند، به واقعیت نزدیك مىشود. كسى كه فكر مىكنید براى تحقق خواستها و آرزوها و گشودن گرههاى مهمى كه براى شما در زندگى مطرح است، مناسب و شایسته است، وقتى او را انتخاب كردید، در واقع بلندترین قدم را برداشتهاید؛ براى اینكه این مشكلات از بین برود. هر خواستهای - چه مادى و چه معنوى - در این انتخاب و در تعیین مسئول قوهى اجرایى مىتواند تحقق پیدا كند.
براى ملت ما این انتخابات مهم است؛ همچنان كه براى دشمنان ما هم این انتخابات مهم است. از چند ماه قبل برنامههاى تبلیغاتى دشمنان روى انتخابات ریاست جمهورى در 27 خرداد متمركز شده. آنچه آنها دربارهى انتخابات مىخواهند، درست نقطهى مقابلِ چیزى است كه منافع ملى كشور و ملت ما آن را مىطلبد. آنها مىخواهند انتخابات بىرونق باشد و مردم در انتخابات شركت نكنند. آنها مىخواهند انتخابات، اطمینان و اعتمادى را در مردم بهوجود نیاورد. امروز تبلیغاتِ تبلیغاتچىهاى خارجى روى این نقطهها متمركز است؛ مردم را نسبت به انتخابات دلسرد، بىاعتماد و بىاعتنا كنند؛ درست نقطهى مقابلِ آن چیزى كه براى ملت و كشور ما مهم است.
انتخابات مىتواند براى كشور و ملت ما یك وسیلهى مصونیت و یك نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایى كشور را در مقابلهى با چالشهاى گوناگون جهانى، از گذشته مستحكمتر كند. انتخابات مىتواند نظام جمهورى اسلامى را جوانتر از آنچه هست، بكند. انتخابات پُرشور از سوى مردم مىتواند روز نویى را براى آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنهى خارجى و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنهى داخلى، و هم براى پیشرفت كشور، یكى از مهمترین و اساسىترین رویدادهاست. دشمن مىخواهد انتخابات نباشد. اگر مىتوانستند روى مردم و یا گروههاى سیاسى اثر بگذارند، كارى مىكردند كه اصلاً انتخابات برگزار نشود؛ كارى كه در انتخابات مجلس هفتم مىخواستند انجام دهند و مایل بودند اساساً انتخابات برگزار نشود.
اینكه یك نظام اسلامى - نظامى زیر پرچم توحید و دین - مىتواند مردم سالارى را به شكل آشكار و واضح و با زبان گویا در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد، درست عكس تبلیغات استكبارىِ دنیاى لیبرال دمكراسى است. آنها مىخواهند بگویند مردم سالارى منحصر در ماست. نمىتوانند این را تحمل كنند كه یك نظام اسلامى و دینى، با ارزشهاى والاى ایمانىِ خود بتواند مردم سالارى را اینطور نهادینه كند. در طول بیستوپنج سال، حداقل بیستوپنج انتخابات در این كشور برگزار شده است و مردم پاى صندوقها رفتهاند و گزینهها و خواست خودشان را تحقق بخشیدهاند و مسئولان را خودشان انتخاب كردهاند. بنابراین انتخابات ریاست جمهورى بسیار مهم است.
انتخابات دارد نزدیك مىشود. مردم باید آگاهانه پاى صندوقهاى رأى بروند و انتخاب كنند. همانطور كه عرض كردیم، انتخابات جلوهى بسیار زیبا و جذاب مشاركت عمومى است؛ مؤثرترین وسیله براى این است كه هر فردى بتواند آرمانها و خواستها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایى قرار دهد و آن را به تحقق نزدیك كند. اگر كسى را طبق آرمانها و آرزوهاى خودتان انتخاب كردید، این امكان كه آن آرزوها تحقق پیدا كند، به واقعیت نزدیك مىشود. كسى كه فكر مىكنید براى تحقق خواستها و آرزوها و گشودن گرههاى مهمى كه براى شما در زندگى مطرح است، مناسب و شایسته است، وقتى او را انتخاب كردید، در واقع بلندترین قدم را برداشتهاید؛ براى اینكه این مشكلات از بین برود. هر خواستهای - چه مادى و چه معنوى - در این انتخاب و در تعیین مسئول قوهى اجرایى مىتواند تحقق پیدا كند.
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم كرمان 1384/2/11
مشارکت عمومی –همبستگی ملیچند
هفته دیگر انتخابات داریم؛ این انتخابات، مهم است. من در سفر كرمان هم
دربارهى انتخابات مطالبى عرض كردم. برادران و خواهران عزیز! این انتخاب،
مهم است. این سخن در واقع خطاب به همهى ملت ایران است. اصل حضور مردم
در صحنهى انتخابات مهم است؛ زیرا مشاركت عمومى نشاندهندهى همبستگى ملى
است و همبستگى ملى مىتواند در مقابل توطئههاى دشمنان به كشور مصونیت
ببخشد. دشمن از اختلافات
سود مىبرد و از تشتت آراء مردم سوء استفاده مىكند. دشمن از دودستگىها و
فتنهگرىها و جنگافروزىهاى داخل كشور استفاده مىكند. وقتى یك ملت
یكپارچه و یكدست باشد و مسئولان كشور همه با یكدیگر همدل و همراه باشند،
شمشیر دشمن كُند مىشود و جرأت نمىكند به چنین كشور و ملتى نظر بد
بیندازد و با او به چشم توطئه نگاه كند. مشاركت مردم در امر انتخابات
مىتواند این همبستگى ملى را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حیلهگر به نمایش
بگذارد و به ملت و كشور ما مصونیت ببخشد. لذا من بارها گفتهام كه اصل
حضور مردم در انتخابات، حتّى از انتخاب اصلح هم
مهمتر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد.
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم جیرفت 1384/2/17
مشارکت حد اکثری
الان مسئلهى انتخابات ریاست جمهورى هم مطرح است؛ این خودش میدان عظیم و خیلى خوبى است. مسألهى اول، مشاركت است. در زمینهى مشاركت مردم، هر طور كه مىتوانید، روى خانوادهها و دوستانتان كار كنید. مشاركت، یكى از اساسىترین مسائل است. حضور مردم براى پیشرفت و صیانت كشور لازم است. نه اینكه اگر عدهى زیادى شركت نكردند، اینها به نظام «نه» گفتهاند؛ بههیچوجه اینطورى نیست. آنهایى كه بهخاطر «نه» گفتنِ به نظام نمىآیند، درصد خیلى كمىاند. یكعده بهخاطر بىحالى نمىآیند؛ یكعده بهخاطر بىحوصلگى نمىآیند؛ یكعده روز جمعه كار دیگرى دارند و نمىآیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا كسانىكه معتقد به نظام و قانون اساسى نیستند و دلشان براى بیگانگان و نفوذ آنها پر مىزند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار كمىاند. خیلىها ممكن است پاى صندوقها نیایند؛ بهخاطر اینكه حوصلهاش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمىدانند، متوجه تأثیر رأى خودشان نیستند یا به كسى كه به او اطمینان و اعتماد كنند، نرسیدهاند؛ یا كسى را هم كه شناختهاند، نپسندیدهاند؛ لذا نمىآیند. تلاش شما باید این باشد كه مشاركت را به معناى حقیقى كلمه حداكثرى كنید. شما دانشجویید، فرزانهاید، روشنفكرید و معیارها را هم مىدانید؛ بنابراین نگاه كنید ببینید با معیارهاى جمهورى اسلامى، در میان نامزدهاى انتخاباتى چه كسى كفایت و نشاط و توانایى لازم را دارد و مىتواند وارد این میدان شود و با چالشهاى گوناگون دست و پنجه نرم كند و تحت تأثیر دشمن نیست و دشمن از آمدن او خوشحال نمىشود.
امریكایىها - مثل یاوهگویىهاى همیشگىشان - باز شروع كردهاند كه فلانى باید بیاید، فلانى باید نیاید؛ به شما چه نادانها؟! نمىدانند كه هرچه بگویند، مردم عكساش عمل مىكنند. مىگویند: چرا نظارت هست؟ چرا فلان دسته نتوانسته اند بیایند؟ چرا فلان كس نتوانست بیاید؟ در كشورهاى خودشان انواع و اقسام نظارتهاى استصوابىِ غلیظ به شكلهاى پیچیده وجود دارد. در كشورهاى غربى همه جا موانع حذفىِ فراوان وجود دارد. الان در امریكا یك نفر را نشان بدهند كه در طول دویست سال گذشته بیرون از دو حزب معروف امریكا سر كار آمده و رئیس جمهور شده. این معنایش چیست؟
الان مسئلهى انتخابات ریاست جمهورى هم مطرح است؛ این خودش میدان عظیم و خیلى خوبى است. مسألهى اول، مشاركت است. در زمینهى مشاركت مردم، هر طور كه مىتوانید، روى خانوادهها و دوستانتان كار كنید. مشاركت، یكى از اساسىترین مسائل است. حضور مردم براى پیشرفت و صیانت كشور لازم است. نه اینكه اگر عدهى زیادى شركت نكردند، اینها به نظام «نه» گفتهاند؛ بههیچوجه اینطورى نیست. آنهایى كه بهخاطر «نه» گفتنِ به نظام نمىآیند، درصد خیلى كمىاند. یكعده بهخاطر بىحالى نمىآیند؛ یكعده بهخاطر بىحوصلگى نمىآیند؛ یكعده روز جمعه كار دیگرى دارند و نمىآیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا كسانىكه معتقد به نظام و قانون اساسى نیستند و دلشان براى بیگانگان و نفوذ آنها پر مىزند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار كمىاند. خیلىها ممكن است پاى صندوقها نیایند؛ بهخاطر اینكه حوصلهاش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمىدانند، متوجه تأثیر رأى خودشان نیستند یا به كسى كه به او اطمینان و اعتماد كنند، نرسیدهاند؛ یا كسى را هم كه شناختهاند، نپسندیدهاند؛ لذا نمىآیند. تلاش شما باید این باشد كه مشاركت را به معناى حقیقى كلمه حداكثرى كنید. شما دانشجویید، فرزانهاید، روشنفكرید و معیارها را هم مىدانید؛ بنابراین نگاه كنید ببینید با معیارهاى جمهورى اسلامى، در میان نامزدهاى انتخاباتى چه كسى كفایت و نشاط و توانایى لازم را دارد و مىتواند وارد این میدان شود و با چالشهاى گوناگون دست و پنجه نرم كند و تحت تأثیر دشمن نیست و دشمن از آمدن او خوشحال نمىشود.
امریكایىها - مثل یاوهگویىهاى همیشگىشان - باز شروع كردهاند كه فلانى باید بیاید، فلانى باید نیاید؛ به شما چه نادانها؟! نمىدانند كه هرچه بگویند، مردم عكساش عمل مىكنند. مىگویند: چرا نظارت هست؟ چرا فلان دسته نتوانسته اند بیایند؟ چرا فلان كس نتوانست بیاید؟ در كشورهاى خودشان انواع و اقسام نظارتهاى استصوابىِ غلیظ به شكلهاى پیچیده وجود دارد. در كشورهاى غربى همه جا موانع حذفىِ فراوان وجود دارد. الان در امریكا یك نفر را نشان بدهند كه در طول دویست سال گذشته بیرون از دو حزب معروف امریكا سر كار آمده و رئیس جمهور شده. این معنایش چیست؟
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاههاى استان كرمان 19/2/1384
انتخابات عرصهی یک امتحان الهی
نكته اول این است كه آنچه امروز در سطح كشور در زمینهى انتخابات جریان دارد، همان چیزى است كه براى ملت ایران و براى سرنوشت این كشور، امرى لازم و ضرورى و مطلوب است. شور و شوق انتخابات، همهجا را فرا گرفته است و همه احساس میكنند كه در این امر بزرگ، سهیم و شریكند. ملت احساس مىكند كه آینده امور اجرایى كشور در دستان اوست؛ زیرا یك نفر را در رأس قوه مجریه مىفرستد. آینده سازندگى كشور، اداره كشور، روابط كشور، فرهنگ كشور، اقتصاد كشور، مسایل اجتماعى، مسایل انسانى، همه و همه از همین جا آغاز مىشود. یك دورهى دیگر به دنبال دوره هاى گذشته - كه بحمداللَّه با موفقیت همراه بوده است - در پیش است. مردم احساس مىكنند كه در این قضایا سهیمند. این، درست همان چیزى است كه ما آن را از خداى متعال مىخواستیم و دشمن مایل نبود و در دل از آن ناراحت بود و مىخواست اینگونه نباشد. دشمن مىخواست كه انتخابات در ایران با استقبال عمومى مواجه نشود؛ اما امروز عكس آنچه كه دشمن مىخواهد، در صحنه مشهود است. همه منتظر روز جمعه اند. همه منتظرند كه بتوانند به آن كسى كه مورد علاقه شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأى بدهند. این، چیز خیلى خوب و برجستهای است.
من از همهى ملت ایران مىخواهم كه به امید خدا و با توكل به پروردگار، همین احساس مسئولیت را تا هنگام رفتن به پاى صندوقهاى رأى و انداختن رأیشان در داخل صندوق حفظ كنند. انشاءاللَّه عدد بالایى از مردم در این امتحان الهى شركت بكنند و دین خودشان را به كشور و انقلاب ادا كنند و سهم خویش را در آیندهى كشور ایفا نمایند. این، آن چیزى است كه دشمن را بشدت زخم خورده خواهد كرد. در واقع، رفتن مردم با تعداد زیاد آرا پاى صندوقهاى رأى و جمع شدن آراى زیاد براى مجموعه ى نامزدها، دشمن را مأیوس خواهد كرد. جمع شدن آراى زیاد در اصل انتخابات، مهم است. این، در واقع رأى به استقلال كشور و رأى به تبعیت از نظام و همراهى با رهبرى است. مردم با این كار، دشمن را مأیوس كنند و در واقع به دهان او مشت بكوبند.
نكته دوم این است كه سعى كنید این حركت زیبا و این حركت عظیم مردمى را - كه حقیقتاً یك آزمایش بزرگ مردمى و ملى و اسلامى است - با همان نزاهت و طهارت و پاكیزگىیى كه مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و عموم مردم عزیز كشور ما، همینطورند. سعى كنید كدورت ایجاد نشود. مسابقه ى انتخاباتى، ضمن اینكه یكى از جدیترین كارهاى یك ملت است و به هیچوجه جنبهى شوخى و بازى در آن نیست و بسیار جدى است؛ اما شبیه مسابقات ورزشى است. در مسابقات ورزشى همه تلاش مىكنند؛ اما كسانى كه اهل اخلاق و اهل فهمند، این تلاش را با كارهاى زشت و نامناسب همراه نمىكنند.
نكته اول این است كه آنچه امروز در سطح كشور در زمینهى انتخابات جریان دارد، همان چیزى است كه براى ملت ایران و براى سرنوشت این كشور، امرى لازم و ضرورى و مطلوب است. شور و شوق انتخابات، همهجا را فرا گرفته است و همه احساس میكنند كه در این امر بزرگ، سهیم و شریكند. ملت احساس مىكند كه آینده امور اجرایى كشور در دستان اوست؛ زیرا یك نفر را در رأس قوه مجریه مىفرستد. آینده سازندگى كشور، اداره كشور، روابط كشور، فرهنگ كشور، اقتصاد كشور، مسایل اجتماعى، مسایل انسانى، همه و همه از همین جا آغاز مىشود. یك دورهى دیگر به دنبال دوره هاى گذشته - كه بحمداللَّه با موفقیت همراه بوده است - در پیش است. مردم احساس مىكنند كه در این قضایا سهیمند. این، درست همان چیزى است كه ما آن را از خداى متعال مىخواستیم و دشمن مایل نبود و در دل از آن ناراحت بود و مىخواست اینگونه نباشد. دشمن مىخواست كه انتخابات در ایران با استقبال عمومى مواجه نشود؛ اما امروز عكس آنچه كه دشمن مىخواهد، در صحنه مشهود است. همه منتظر روز جمعه اند. همه منتظرند كه بتوانند به آن كسى كه مورد علاقه شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأى بدهند. این، چیز خیلى خوب و برجستهای است.
من از همهى ملت ایران مىخواهم كه به امید خدا و با توكل به پروردگار، همین احساس مسئولیت را تا هنگام رفتن به پاى صندوقهاى رأى و انداختن رأیشان در داخل صندوق حفظ كنند. انشاءاللَّه عدد بالایى از مردم در این امتحان الهى شركت بكنند و دین خودشان را به كشور و انقلاب ادا كنند و سهم خویش را در آیندهى كشور ایفا نمایند. این، آن چیزى است كه دشمن را بشدت زخم خورده خواهد كرد. در واقع، رفتن مردم با تعداد زیاد آرا پاى صندوقهاى رأى و جمع شدن آراى زیاد براى مجموعه ى نامزدها، دشمن را مأیوس خواهد كرد. جمع شدن آراى زیاد در اصل انتخابات، مهم است. این، در واقع رأى به استقلال كشور و رأى به تبعیت از نظام و همراهى با رهبرى است. مردم با این كار، دشمن را مأیوس كنند و در واقع به دهان او مشت بكوبند.
نكته دوم این است كه سعى كنید این حركت زیبا و این حركت عظیم مردمى را - كه حقیقتاً یك آزمایش بزرگ مردمى و ملى و اسلامى است - با همان نزاهت و طهارت و پاكیزگىیى كه مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و عموم مردم عزیز كشور ما، همینطورند. سعى كنید كدورت ایجاد نشود. مسابقه ى انتخاباتى، ضمن اینكه یكى از جدیترین كارهاى یك ملت است و به هیچوجه جنبهى شوخى و بازى در آن نیست و بسیار جدى است؛ اما شبیه مسابقات ورزشى است. در مسابقات ورزشى همه تلاش مىكنند؛ اما كسانى كه اهل اخلاق و اهل فهمند، این تلاش را با كارهاى زشت و نامناسب همراه نمىكنند.
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده هاى معظم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلى 1/2/1376
+ نوشته شده در چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت 16:23 توسط م مرادیه
|